Groep 5-6

SCHOOLJAAR 2020 – 2021


12 november 2019

Bij Engels in groep 5-6 gaat het deze lessen over vakantielanden. De kinderen moesten maandag een poster maken (in het Engel!) over hun favoriete vakantieland. Dat ziet er heel aantrekkelijk uit, we willen alle landen wel proberen!

30 oktober 2019

Vandaag hebben we een hele leuke workshop gehad over kleien. Eerst van een stuk klei een plak maken en daarna in 6 kleine plakjes snijden waarmee ze dan een huis mochten maken. Hierna werd er gewerkt aan de details. Super leuke opdracht!

19 maart 2019

Vanmorgen vroeg vertrok groep 5 naar het tennisveld. Daar werden we hartelijk ontvangen door Arthur, Cynthia en onze ‘eigen’ Elena. Toen ook groep 5 van de Horizon was gearriveerd begon de les.

  
   
   

Ondertussen waren ook de kinderen van groep 6 gebracht.

  
  
   

Hartelijk dank aan alle ouders die ons heen en terug gebracht hebben!


19 maart 2019

Er was eens een schoolplein …

Op het plein lagen heel veel tegels. Aan de rand waren er bomen en struiken. Wat kun je fijn spelen in de struiken: verstoppen, hutten bouwen, beestjes en plantjes ontdekken … De kinderen vinden het zo fijn om te spelen in, en met, de natuur.

“We kunnen heel wat leren van de natuur” dachten de juffen en meesters. “Weet je wat! We gaan de natuur meer op ons schoolplein halen. Weg met de tegels en meer groen voor de kinderen!”

De kinderen zetten de schep in de voeg en wipten de tegel omhoog. Er klonk een applaus. Dat was het begin en dat was erg leuk. “We maken de moestuin groter!”, riepen ze met zijn allen. Veel handen pakten tegels op. Nu zijn er 3 zandbedden. Er moet zand uit en aarde in. Dat moet nog gebeuren.

Als straks de aarde in de bedden ligt mogen er ook plantjes in. Groenteplantjes, want we maken een moestuin. De plantjes zijn nu nog zaadjes. De kinderen laten ze groeien tot kleine plantjes en stoppen ze dan in de grond. Nog een paar weken wachten en dan hebben we op het plein een èchte moestuin.

Dat wordt smullen!

(Klik op de foto voor een scherper beeld)


15 maart 2019

De gevreesde toets komt er aan …

We dachten nooit dat het zou gaan lukken, maar we hebben het verdelen van zinnen in zinsdelen toch al behoorlijk onder de knie.

Laat die toets nu maar komen!

 


27 februari 2019

Deze week zamelen we kinderboeken in (de blauwe bakken in het halletjes van de kleuters) en die mogen op reis door Nederland.

Overal kun je kastjes vinden om gratis een boek uit te lenen. Als het boek uit is mag je hem weer in een kastje terug zetten, in welke stad of dorp ook. Het is gratis, je hebt geen pasje nodig, je mag het boek houden tot het uit is èn je kunt op de computer volgen waar de reis naartoe gaat! Het Rillandse klusteam is al hard aan de slag om voor ons een mooi kastje te maken.

Voortaan laten wij de boeken ook zwerven, maar dan door school. Op woensdagochtend gaan we ‘zwerflezen’: ieder kind mag een boek meenemen en voorlezen aan een ander kind. Alle kinderen, van groep 1 t/m 8 doen mee.

    


25 februari 2019

Mooi, mooier, mooist. Rijk, rijker, rijkst

In de Pruikentijd lieten de rijke mensen zien dat ze veel geld hadden. Hoe groter en hoger de pruik, hoe meer geld je had. Omdat de koning pruiken droeg deden veel mensen hem na, pruiken waren toen erg in de mode.

Onze groep verdeelde zich in groepjes van 3. Ieder groepje had een half uur om een pruik te knutselen. Aan het eind werden de pruiken gepresenteerd aan de klas. De jury mocht daarna de mooiste pruik kiezen.

Er werd hard gewerkt. Plannen werden gemaakt en taken werden verdeeld

 

 

Uiteindelijk werden de pruiken gepresenteerd door Renzo, Fawaz, Levi, Limar en Amber

De jury had het niet makkelijk om de mooiste te kiezen. Er werd druk overlegd op de gang

Het groepje van Limar, Doruk en Ezgi is gekozen tot winnaar

                  

Dit groepje mocht lekker op hun stoel gaan zitten en toekijken hoe de andere kinderen moesten opruimen. Er werd wat geprutteld door de andere kinderen, maar ook dat hoorde bij de les over Tijd van pruiken en revoluties. De maatschappij was niet eerlijk verdeeld. Alleen als je heel erg rijk was had je wat te vertellen.

Waarom droegen de mensen pruiken?

  • Je vindt de koning (Lodewijk XIV van Frankrijk) een geweldig persoon
  • Je laat zien dat je (ook) heel rijk bent
  • Je kunt je hoofd kaal scheren, zodat luizen een ander hoofd zoeken
  • Je kunt je kale koppie verstoppen
  • Je kunt laten zien welk beroep je hebt



20 februari 2019

Om 8.00 uur was iedereen op school en om 8.15 uur stapten we allemaal in de bus. Ook de vaders Marcel en Mohamad en moeder Annelies gingen mee. Met 20 man reden we naar Middelburg om nog een groep op te halen. Vlak daarna kwamen we aan bij De Lasloods in Vlissingen.

  

Kijken naar, en meedoen met, De Vuilnismannen

  

 meetrommelen met De Vuilnismannen 

Isabel Provoost zong mooie liedjes

Kevin van Gorkom en Donald Joosse zijn twee rappers van de Zeeuwse groep De Hobbyisten. Zij brachten de hele zaal aan het joelen

 

Oud-leerling van juf Jacqueline, Jarne, tradt met zijn klas op. Dat is heel bijzonder, want zij zitten op mytylschool De Sprienke uit Goes.

De kinderen van basisschool Prinses Marijke uit Axel groep en basisschool De Vliete Wissenkerke lieten zien wat muziekonderwijs hen geleerd had

Koningin Máxima komt binnen. We hebben hard geoefend op het Wilhelmus, maar dat werd niet gespeeld. Het is jammer, maar er komen nog genoeg gelegenheden. Er waren nog meer belangrijke mensen: Joop en Jeanine van den Ende, voormalig minister Lodewijk Ascher (nu fractievoorzitter en Tweede Kamerlid), 2 burgemeesters, Ben de Reu (Muziekambassadeur Méér Muziek in de Klas in Zeeland
Gedeputeerde Cultuur Provincie Zeeland en ónze Chinese keizer) en nog een flink aantal bobo’s en sponsors. Ze arriveren nog net op tijd voor het optreden van Bløf

Hard meebrullen met Bløf

  

 optreden Bløf 

 de koningin swingt 

En dan het belangrijkste moment van de ochtend: het ondertekenen van het convenant. Een heleboel mensen beloven mee te helpen om het muziekonderwijs in Zeeland nog meer en beter te maken in de klas

 

Terwijl de kinderen nog even mee hupsen en stampen met de DJ drinken de ouders en de juf nog even wat cola. In een heel koninklijk glas

Alle feestvierders waren aan het einde van de ochtend moe, maar ZEER voldaan!

 


18 februari 2019


We hebben veel geleerd van juffrouw Elizabeth van het MilieuEducatieCentrum:

  • Plastic bestaat pas 70 jaar
  • Kapitein Moore keek in de zee en zag erg veel plastic onder water. Het leek wel soep. Vandaar de naam Plastic Soep
  • Plastic soep komt het meest voor in de bovenste laag van de zee, ongeveer 3 meter onder het oppervlak
  • Door de stroom van het water kan plastic overal op de aarde terecht komen. Toen er een container met gele badeendjes van een schip viel vond men overal op de wereld de eendjes terug
  • 80% van de plastic soep is plastic dat op land is weggegooid
  • Mensen gooien vuil (plastic) weg. Ze hebben het niet altijd in de gaten dat het in de natuur komt. Het kan veel mensen ook niet zo veel schelen
  • In eten zit ook plastic, bijvoorbeeld in kauwgom
  • Als plastic in de natuur belandt valt het na een hele poos uit elkaar in kleine stukjes. Dit komt door de zon, het zoute water, de tijd… De stukjes worden steeds kleiner, maar verdwijnt niet uit het water
  • Vissen eten de hele kleine stukjes plastic op. Mensen en dieren eten vissen op en krijgen dus ook plastic in hun lichaam
  • Vissen en zeedieren zien het verschil niet tussen voedsel en plastic en eten dus het plastic op
  • Dieren sterven doordat ze verstopt raken in hun maag. Door een volle maag hebben ze ook geen trek meer om te eten en daardoor verhongeren ze

En ‘s middags staken we de handen uit de mouwen

 

Opruimen bij het visvijvertje van opa Harrie

 Bedankt, juf Elisabeth, voor de fijne dag! 

  

Natuurlijk ruimen we de spulletje weer netjes op


14 februari 2019

complimentjes geven, complimentjes krijgen

We trokken lootjes en maakten voor hem/haar een mooie kaart

  

Cadeautje erbij en bezorgen op de goede tafel

   

Heimelijk lezen, glimlachen, genieten

   

  


13 februari 2019

een lekkere gymles

Terwijl de meiden nog druk zijn in de kleedkamer liggen de heren alvast buiten te ‘chillen’.


10 februari 2019

Als jij kon toveren, welke spreuk zou je zeggen?

Groep 5/6 schreef hun toverspreuken op tijdens de schrijfles.

De juf leest voor het het boek Foeksia de miniheks van Paul van Loon.

Tijdens het voorlezen mogen de kinderen ook tekenen over het ondeugende miniheksje. Vliegt ze op een lucifer? Slaapt ze in een klein bedje, of in de baard van Kwark de tovenaar? Hoe jaag je bulldozers weg uit het bos? Het is een verhaal om van te genieten!


7 februari 2019

Van de juf moeten we de tafels kennen. Dat valt niet mee, het is flink stampen!

De vaders en moeders mochten een simpel tempotoetsje doen. De kinderen mochten het uitleggen: tijdens 1 minuut maak je 4 rijtjes van 5 tafelssommen. Allemaal af en allemaal goed.

KLAAR VOOR DE START? … AF!

tik-tak, tik-tak, tik-tak

Poe. Dat viel bij de meeste ouders niet mee … De kinderen keken met een glimlach het werk van de ouders na.

(De sommen waren op het niveau van eind groep 5.)


10 januari 2019

Een groene school …, u zult het gemerkt hebben. Vooral de kinderen van groep 5/6 beleven veel plezier aan het bouwen van hutten. Er is een heel dorp gebouwd: Reigerdorp. (denk ik) De kinderen trekken hun schoenen uit wanneer ze naar binnen gaan, maar modderig is het er wel. In dat dorp dus.

Nu blijkt dat we ‘op groen’ willen gaan hebben de kinderen van de Reigerraad al plannetjes bedacht, samen met meester Rick. We willen de lege appelbakken op het plein gaan vullen met planten, we willen fruit en groente verbouwen, we willen met de nieuwe inrichting ook kleine diertjes lokken.

Vorig jaar hebben we van het MilieuEducatief Centrum een schattig vogelplankje gekregen. Het plankje hangt aan de buitenkant van ons raam. Voor de vogels hebben we er weer voer opgelegd. Een andere voederkorf hebben we gevuld met pinda’s en meelwormen. Het werd een heerlijke cocktail voor onze gevederde vriendjes. Lisa hing ook een vetbol op. Nu maar wachten tot we bezoek krijgen …

De cocktail zag er zo heerlijk uit, dat moest natuurlijk geproefd worden. De dapperste kinderen proefden de pinda’s en meelwormen. Die bleken verrassend veel naar noot te smaken. Dat weten we dan ook weer! Wat een stelletje flipflappers is het toch, hahaha!

  

“Voordat ik een hapje neem ruik ik eerst eens eventjes aan die meelwormen.”

De cocktail wordt gemaakt.

Helpt u ons mee om de Reigersberg nog groener te maken?

Bij de Spar gaat op 14 januari een mooie actie van start: bonnetjes verzamelen. Morgen zetten we een mooie box in de Spar. Hier kunt u uw boodschappenbon in doen. Voor iedere €250,= aan bonnetjes ontvangt de school €5,= om te besteden aan de vergroening van het plein.

Mocht u zich afvragen hoe onze box er uit ziet dan geef ik u graag een ‘sneak peak’:


11 december 2018

Fluiten doe je (gewoonlijk) buiten

Groep 5/6 luidde het nieuwe jaar in met lekker veel lawaai!

We wensen iedereen een gezond, vrolijk, creatief, sportief en leerzaam jaar toe!

   


11 december 2018

Erfgoededucatie

Vroeger kon je weken achter elkaar op sloten en vijvers schaatsen totdat je je vingers niet meer kon bewegen van de kou, je neus en wangen een lekker blosje hadden en het je lukt om te stoppen met schaatsen zonder tegen de boarding op te knallen (want die was er alleen op de kunstijsbaan -binnen, buiten hadden we autobanden- en daar werd je in het voor- en naseizoen ook nog mee naartoe gesleept). Dat hebben dus niet meer. De winters zijn niet koud genoeg om weken en weken achter elkaar het ijs op te gaan.

Tjonge, wat werd ik altijd boos op de kinderen die stenen op het ijs gooiden om te kijken of het ijs al dik genoeg was. Dat was het dus nooit en vervolgens vroren stenen en schotsen zo vast dat de rand van het ijs zo bobbelig was dat je in ieder geval niet uitgleed vanwege de gladheid.

Mijn kunstschaatsen, waar het onderste puntje van weggevijld was, moest ik dichtmaken met hele lange witte veters. Dat was beter dan de houtjes waar ik het op geleerd had. Die zaten met linten om mijn schoenen gestrikt. Hoe strak ze ook zaten, ze gleden altijd naar de buitenkant van mijn zolen. Snertdingen. Er viel niet op de schaatsen. Dus: leve de kunstschaatsen! (met noren kon je alleen maar recht vooruit en jongens met ijshockeyschaatsen waren irritant)

Ik heb warme herinneringen aan die koude dagen. Zo koud dat we na een flinke regenbui over de parkeerplaatsen konden schaatsen en sneeuwpoppen maken. Tijdens de pauze op het ijs wedstrijdjes rijden of in een spontane bui van mijn vader een toer van minstens 30 kilometer. Hij zette altijd hoog in, maar hij had dus die noren … Dit soort herinneringen gun ik onze leerlingen ook! Kennismaken met het ijs, schaatsen onderbinden, vallen en opstaan: het is een deel van ons erfgoed.

Sommige kinderen maakten vriendjes met de nieuwe pinguïns en ijsberen

 

Een hoop kinderen konden al helemaal alleen schaatsen

 

 

“Ik heb morgen geen spierpijn, want ik heb een skibroek aan!”

 

Tijd voor koek en zopie

  

Samen

   

 

Het ging wel eens mis

  

Ook de juf en meesters waren op het ijs te vinden

  

Er moest natuurlijk ook goed opgelet worden. Dat deden juf Joyce en meester Rick

Wat doe je als je naar de wc moet en je buiten een berg sneeuw vindt?


6 december 2018

Trots!

Wat waren er weer mooie werkstukken, dansen, churro’s, bladerdeeghapjes en toneelstukken gemaakt. Het thema was deze periode ‘Het Verhalenbos’.

 

 


5 december 2018

Welkom Sinterklaas!

   

Chauffeur meneer Marco kwam in de limousine aanrijden. Maar wat was dat nou? Er waren wèl 3 pieten, maar géén Sinterklaas, zelfs niet in de kofferbak.

We gingen met zijn allen op zoek.

 

Sint lag lekker te slapen in het kantoor van meester Rick. Gelukkig, hij mankeert niks en kan bij alle groepen op bezoek komen.

Maar waarom was hij dáár in slaap gevallen? En waar waren onze schoenen gebleven, die we gister gezet hebben?

Vragen, vragen, vragen …

De surprises waren mooi neergezet in de hal. We gingen ze eens allemaal bekijken. Wat had iedereen zijn/haar best gedaan!

  

  

 

En toen was het tijd om de surprises uit te pakken. Dat deden we door te dobbelen.

Nummer 5 en 6 zorgden voor leuke momentjes!

 

  

Wat duurde het lang voordat er 4 gegooid werd. Er klonk gejuich toen er weer een surprise gepakt mocht worden.

 

  

Na de lunch gingen we lekker buiten spelen.

Het einde van de middag kwam een uur te vroeg.

  

Aan het eind van de dag raadden de kinderen wie voor hen een surprise had gemaakt. Dat was nog het spannendste van allemaal. Het is wel gebleken dat groep 5/6 GEEN geheimpjes kan bewaren. Als rommelpieten zijn de kids WEL erg geschikt!

(Gelukkig waren er ook een paar opruimers die geholpen hebben de puinhoop op te ruimen. Dank je wel, lieve schatten!)


4 december 2018

Het begin van een nieuw hoofdstuk bij aardrijkskunde leek erg moeilijk:

Afbeeldingsresultaat voor waterwinning schoon water

Een dode rivier, waterwinningsgebied, water filteren? Waar gaat dit allemaal over? Dat gingen de kinderen van groep 6 eens even onderzoeken!

  

De zandlaag werd omhooggehouden door een koffiefilter

  

Wat nam de rivier allemaal mee? En hoe imiteer je hoe iets in de wc komt? (Uitspugen maar …)

Filteren duurt lang!

Afbeeldingsresultaat voor waterwinning

Wat hebben we geleerd?

  • Een rivier begint hoog in de bergen en stroomt richting zee
  • Sneeuw smelt en neemt in de stroming zand, steentjes, blaadjes, rommel en vergif mee
  • Het vieze water zakt door het zand in de grond/de duinen
  • Door het zand wordt het water goed gefilterd
  • Het water dat diep in de duinen zit wordt opgepompt
  • Bacteriën eten de laatste vieze stoffen op uit het water
  • Uit de kraan stroom schoon, helder en drinkbaar water


20 november 2018

Herfst

Geen blad te vinden op de oprijlaan. Dat ligt nu lekker op het plein. Daar kunnen we wel wat mee!

Een herfsthutje, een egelhotel, confetti …, met herfstblaadjes en takken kun je alle kanten op!

 

Pietengym

Groep 7/8 had voor alle kinderen van de Reigersberg de gymzaal omgetoverd tot oefenplek voor de Pietjes in de dop. Bijna 1,5 uur huppen, springen, klimmen, kruipen, gooien, dragen, schommelen en glijden. Wat een pret!

  

 


16 november 2018

Tafels uit je hoofd leren saai? Welnee! 

Wij stampen ze er zo in!

9 x 5 = 45 BAM!

8 x 2 = 16 BAM!

7 x 8 = 56 BAM!

Oefen je mooi ook weer ‘stevig staan’.

Voor meer informatie en tips over het leren van de tafels van vermenigvuldiging kunt u naar deze website: tafels-oefenen


15 november 2018

We maken ons sterk door te gronden (stevig staan), te centreren (buikspieren aanspannen) en te focussen (concentreren op één punt).

Als dat lukt sta je zo stevig als een kasteel!

Respect!

Alle kinderen beloven elkaar deze les te respecteren. Voordat deze oefening start vragen ze aan elkaar of het goed is dat ze elkaar aanraken, in dit geval op de heup. Wanneer het ander kind toestemming heeft verleend buigen de kinderen naar elkaar toe en zeggen “Respect”, terwijl ze de Rots en Watergroet maken. Daarna gaat de oefening beginnen. Het gaat er niet om wie het hardst kan duwen, maar wie het lukt om zich niet omver laat duwen. We staan dus stevig, spannen de buikspieren en en concentreren ons op één punt. De duwer kon vandaag hard duwen, er werd amper opzij gestapt.

‘Sterk in je lijf, sterk in je hoofd’


14 november 2018

 

 

Vanaf vandaag zijn de fruitschalen in groep 5/6 (en in de andere klassen) weer goed gevuld. Het Europees Schoolfruitproject is weer begonnen! Dat de kinderen verzot zijn op fruit was wel te merken: de komkommer was gauw ‘uitverkocht’ en de appels en bananen waren te snel in de buiken verdwenen om er nog een foto van te kunnen maken.

Morgen en vrijdag weer!


30 oktober 2018

We mochten vandaag weer gymen in de ringen. Het was knap lastig, want ze hangen nooit stil. Vorig jaar lukte het sommige kinderen nog niet om te koprollen in de ringen. Hun glimlach was niet van hun gezicht te poetsen toen bleek dat ze het ineens wel kunnen! Blijven oefenen loont dus!

“Juf, we kunnen ook ondersteboven staan!” Levi en Renzo deden ‘de kaars’.

  

Recht rollen valt nog niet mee. Vooruit, achteruit, omlaag van de springplank, op het platte vlak, tegen de springplank op, … We oefenden het allemaal.

 gymfilmpje koprol 

Vanuit het oog op veiligheid moeten de kinderen altijd afstand houden. Dit is op de foto’s te zien. Alleen voor dit filmpje heb ik gevraagd of de kinderen vanaf 2 kanten op de matjes rollen.

12 oktober 2018

ZOEM, ZOEM, …

Het was om 13.00 uur een gezellige drukte in groep 5/6

Er vlogen veel bezige bijtjes ons klaslokaal in, andere bijtjes gingen op zoek naar een vrolijk spelletje

Afbeeldingsresultaat voor bijenkorf

Afbeeldingsresultaat voor bijenkorf


10 oktober 2018

Renzo viert zijn verjaardag

Op 16 augustus werd Renzo 8 jaar. Trakteren was lastig, want dat viel midden in de grote vakantie. Zijn moeder had heerlijke eierkoekmuisjes gemaakt. Deze deelde hij vandaag aan de kinderen en leerkrachten uit. Mmmm …!

  

Trillende lucht

Met natuur leren we dat geluid bestaat uit trillende luchtgolven. Helaas kun je de lucht niet zien. De juf probeerde het toch, met behulp van een handtrom waar ze zout op had gestrooid.

Afbeeldingsresultaat voor geluid

We leerden ook dat trillende lucht moet kunnen trillen. Als je de trom omdraait kan het vel niet naar beneden bewegen en hoor je dus geen geluid.

Bokkie springen

Doet u het nog wel eens, bokkie springen? In de buitengymles zijn we als ware springbokjes over elkaar heen gesprongen.

 Afbeeldingsresultaat voor springbok Afbeeldingsresultaat voor springbok

U kunt het filmpje bekijken als u op onderstaande link klikt 

 Bokkie springen 


27 september 2018

 

  

10 weken lang kunnen de leerlingen zelf hun creatieve activiteiten plannen. Ze kunnen kiezen uit figuurzagen, macramé, dansen op muziek, koken (churro’s voor groep 6, bladerdeegbomen voor groep 5), een bos met perspectief tekenen, drama en boekbinden.


24 september 2018

Afbeeldingsresultaat voor nieuwe vliedberg

 

 

Hee, wiens zus zien we daar? En van wie is die mevrouw de oma?

Tasje van clicks   Slingerdeslang

 

 Fawaz deelde nog lekkere chocoladereepjes uit. Helaas viel de doos op de terugweg op de grond, boven een putje. Er zijn nu niet genoeg repen voor alle kinderen van groep 5/6. Jammer, want er is door iedereen fijn gespeeld en iets lekkers echt verdiend.


20 september 2018

Eindelijk was het zover! Vandaag was de uitvoering van onze drakendans voor de Chinese keizer. Hij was speciaal voor ons naar Rilland gekomen. Hij zocht hulp, want zijn nachtegaaltjes deden het niet meer. Het nachtegaaltje dat van goud en robijnen was gemaakt was stuk, en het echte levende nachtegaaltje was na vele jaren trouwe dienst gestorven van ouderdom. De keizer had muziek nodig om weer lekker te kunnen slapen. Wij eerden de keizer met een mooie dans, maar de kinderen konden niet mee naar China.

We beloven hem om mooie muziek te maken en af en toe een cd’tje op te sturen. Omdat we subsidie krijgen vanuit het project Meer muziek in de klas gaan wij nog mooiere muziek maken!

    

 

  

 Afbeeldingsresultaat voor meer muziek in de klas 

Met de repetitie ging alles al heel goed!

Afbeeldingsresultaat voor chinese nachtegaal  Afbeeldingsresultaat voor chinese nachtegaal

De Chinese keizer en zijn gevolg

 

  

Met een grote klap op de gong werd het project geopend


19 september 2018

Op school werken we groepsoverstijgend. Ieder kind krijgt onderwijs op zijn/haar niveau.

Shahd is nog heel hard aan het leren lezen. Dat is heel erg moeilijk als je de taal niet beheerst. Hoe moet je nou een plaatje zoeken bij een woord als je de betekenis van dat woord niet kent? En als je geleerd hebt van rechts naar links te lezen. Of als je letters moet uitspreken die jouw moedertaal niet kent?

Shahd heeft zo goed geoefend dat zij haar leesdiploma van kern 4 heeft gehaald. Ze was best zenuwachtig en kon er bijna niet van slapen. Nou, dat was niet nodig, hoor!

Afbeeldingsresultaat voor veilig leren lezen zoem

Shahd was zó blij dat ze niet stil kon blijven staan, vandaar de vage foto.


19 september 2018

Drakenkoppen maken is ons inmiddels wel toevertrouwd!

Maar waarom doen we dat dèze keer?

Afbeeldingsresultaat voor chinese nightingale


6 september 2018

Na 2,5 week leren we elkaar al best goed kennen. Tijd om aan het werk te gaan met het project Goed van Start! In 6 weken ontdekken we onze sterke punten en de puntjes die nog niet zo goed gaan. Hier bedenken we groepsregels voor. Houden kinderen zich niet aan de regels dan zal er een consequentie volgen die de kinderen ook zelf bedacht hebben. Als we het hier allemaal mee eens zijn stellen we ons klassencontract op en mag ieder kind zijn/haar naam eronder schrijven.

Goed van Start is dus geen project waarbij de juf vertelt hoe ze het in de klas wil hebben en welke straf er volgt als kinderen over de grenzen heen gaan. Met Goed van Start maak je de regels samen!

 

 

6 weken lang houden we iedere week een klassenvergadering waarin we de stappen bespreken. Hier ziet u wat foto’s van de eerste klassenvergadering. De kinderen zijn bezig op te schrijven wat de klas als groep al goed kan.

   Afbeeldingsresultaat voor mr men

We kunnen al heel erg veel!


30 augustus 2018

Een bijzonder leuke week!

Met natuur hebben we het over de 5 zintuigen van ons lichaam. Juf Jacqueline had een leuk kimspel gemaakt. In tweetallen mochten de kinderen woensdag ontdekken welke zintuig bij hen het beste werkt. Iedereen werkte goed samen. Het was erg spannend om geblinddoekt je hand in een zakje te steken of om een hapje van iets onbekends te proeven.

  

 

 

Als je het niet kunt zien smaakt ketchup naar mayonaise!

Ook zijn we nog kunstzinnig bezig geweest. We hebben gekeken hoe het werk van Corneille er uit ziet. Hij was lid van de kunstgroep ‘Cobra’ (19481951). Hun motto was: ‘Denk niet na en schilder als een kind’. Heel toevallig zíjn wij kinderen en dus expert bij uitstek!

We bekeken eerst het sprookje De Chinese nachtegaal van Hans Chr. Andersen. De tekenopdracht luidde dan ook:

“Teken de Chinese nachtegaal in de stijl van Corneille”.

  

 

  


20 augustus 2018

De kop is er af, we hebben onze eerste schooldag er weer op zitten!

Maandag stonden gelukkig alle kinderen in rij rij om mee te gaan naar binnen. In de kleuterhal hield meester Rick een klein toespraakje. Hij wenste alle kinderen een spetterend schooljaar. Alle leerlingen kreeg een flesje met heerlijk fris water. Dat was voor iedereen een verrassing. Mmm…

   

In de klas mochten de kinderen, samen met hun ouders, kijken wat er al allemaal op hun tafeltje lag.

 Afbeeldingsresultaat voor stationary

Toen de ouders nog even bij meester Rick koffie gingen drinken en kletsen mochten de kinderen van groep 5/6 beginnen. Dat deden we op een leuke manier: klasgenotenbingo! Je moest bij ieder kind vragen of hij/zij iets kon dat in het hokje stond. Zo hebben we geleerd dat Ezgi een muziekinstrument speelt, alleen Doruk en de juf linkshandig zijn, Levi een hond heeft, Shahd bruine ogen heeft, Timo op een sport zit, en zo voorts.

Bij een volle kaart riep je natuurlijk heel hard: “BINGO!”

  

Rekenen en taal

Samen lunchen

 

Tafeltjes dobbelen

 

Lekker buiten tekenen over je vakantie. Hoe hoog was die glijbaan nou? En hoe teken je het bergpad naar de rodelbaan? En staat de schoorsteen wel goed op het dak van je huisje? Het valt nog niet mee …

We hebben nog gegymd, een hele spannende geschiedenisles gehad en meegezongen met Avicii bij Engels.

Afbeeldingsresultaat voor welkom op school

We hebben een hele gezellige klas en het belooft een leuk jaar te worden!

(Enkele reacties: “Juf, dit is nu al het leukste jaar van mijn leven ooit!”, “Juf, ik ben zo blij dat ik voor de Reigersberg gekozen heb!”, “Juf, mogen we dat spel zelf ook nog een keer spelen?”. “Juf, mogen we echt gaan buiten spelen?”, “Juf, ik denk dat geschiedenis mijn lievelingsvak gaat worden!”)


SCHOOLJAAR 2017 – 2018

 

EEN HELE FIJNE VAKANTIE EN TOT ZIENS OP 20 AUGUSTUS!

Lieve draakjes, ik heb een heel fijn schooljaar met jullie gehad! Geniet van je vakantie en tot ziens op school!


5 juli 2018

De laatste schooldag

Nog even lekker spelen in de klas

 

De vossenjacht

 

 

  


4 juli 2018

Wat gebeurt er toch veel, deze week!

Het hele jaar heeft groep 3/4 om de week zwemles gehad en voor de laatste les mochten de oudere groepen ook mee. Dat was genieten, want het weer en het water waren heerlijk!

 

Na al dit vrolijke gespetter werd het tijd om de klas te gaan soppen. Iedereen heeft goed gewerkt en de klas ruikt heerlijk schoon.

Kijkt u maar eens hoe vrolijk iedereen er van werd:

 

Dikke pret

In dit filmpje gaat het er swingend aan toe

 filmpje Soppen 

Afbeeldingsresultaat voor spic en span


2 juli 2018

Afbeeldingsresultaat voor heel erg bedankt

We nemen afscheid van juf Hanneke en juf Margriet, maar niet van de Theater&Taallessen!

 

Gerelateerde afbeelding

 

Gerelateerde afbeelding

 

Zoals iedere week bespraken de juffen en meester hoe de theaterlessen gegaan zijn en wat we de volgende keer zullen gaan doen. Juf Hanneke had deze laatste keer gebakjes meegebracht.

Gerelateerde afbeelding


25 juni 2018

Hoera!

Deze keer was onze groep aan de beurt om naar De Nieuwe Vliedberg te gaan!

We aten een lekkere broodmaaltijd mee. De hongerigen aten daarna ook nog hun eigen lunch op.

Iedereen hielp mee met afruimen. Het was fijn dat we niet hoefden af te wassen!

 

IJverig werden de calorietjes weer verbrand. De kinderen hielden een boksbal voor en de dames mochten stoten en schoppen. Er is gelukkig geen ballon geknapt. Dat is wel zo fijn voor de gehoorapparaatjes.

Afbeeldingsresultaat voor spelen parachute

Na deze individuele oefeningen hebben we nog met de parachute gewerkt: de wave, ballonbal, ballonvoetbal, de eskimohut… Wat een pret. Eén mevrouw was heel ondeugend en gooide steeds de ballonnen weg. O, o, o. Zij had de meeste pret van allemaal! De dame van 99 jaar deed ondertussen een dutje tussen alle activiteiten door. En verontschuldigde zich ook nog. Dat hoeft echt niet, hoor!

De kinderen hebben zich prima vermaakt en willen na de grote vakantie graag weer komen!

Nieuwe Vliedberg, bedankt voor de gastvrijheid!


21 juni 2018

Schoolreis naar de Beekse Bergen

Gerelateerde afbeelding

Gerelateerde afbeelding

Waar blijven die draakjes?

In de onderstaande fotogalerij kunt u zien hoe leuk deze dag was. Als u op de foto klikt zal hij in vol formaat verschijnen.

Het weer was lekker

Iedereen was vrolijk

Mede dankzij klasse(n)moeder Annelies was het een superleuke dag!

Afbeeldingsresultaat voor dank je wel


17 juni 2018

Afbeeldingsresultaat voor vaderdag

Hier is een snapshot van je kleine draakje!

   Afbeeldingsresultaat voor vaderdag   

We maakten een magnetisch snapshotfotolijstje


11 juni 2018

Maandag: Theaterdag

De afgelopen 4 weken zijn we bezig geweest om te leren improviseren. Je moet heel snel reageren op de omgeving, op de situatie die verandert. Het is leuk als je een heel stukje kunt spelen door snel te reageren en door mee te gaan met de ander.

Vandaag werkten we aan het snelle improviseren. In het volgende filmpje kunt u wat kleine oefeningetjes zien waardoor de kinderen leren te doen zonder te denken. Hoppa. Gaan met die banaan.

 Filmpje Snel Improviseren 

Afbeeldingsresultaat voor toneel spelen


7 juni 2018

Gerelateerde afbeeldingAfbeeldingsresultaat voor world vision

Vanmiddag hebben de kinderen van groep 5/6 alle knutsels en spullen klaargezet en opgehangen. Om 14.00 uur ging iedereen naar huis, maar om 17.00 uur stond iedereen voor de deur te popelen om naar binnen te mogen. Vanaf het begin was het superdruk in de klas. Trots liet iedereen aan zijn/haar vader, moeder, oma, opa, broertje of zusje zien wat we allemaal tentoongesteld hadden. De “oe”s en “aa”s waren niet van de lucht. Wat was het leuk om al die complimenten in ontvangst te nemen, de kinderen genoten zichtbaar.

   

 

Afbeeldingsresultaat voor wereldkinderen

  

Gerelateerde afbeeldingGerelateerde afbeelding

 

   

  

Als groep hebben we 114 flessen ingeleverd. Dat bracht maar liefst €28,50 op!

Met de hele school hebben we maar liefst het geweldige bedrag van €1140,45 opgehaald. Wat kunnen we daar veel kinderen op de wereld blij mee maken!

Afbeeldingsresultaat voor world vision


7 juni 2018

Bij Reigertijd hadden Swees, Deeqo en Eline heerlijke nasi gekookt. Voor ons dé gelegenheid om te oefenen met het eten met stokjes!


1 juni 2018

Ons project over Wereldkinderen… Hoe staat het daarmee?

Afbeeldingsresultaat voor werk in uitvoering

De voorbereidingen zijn in volle gang. Ieder vrij minuutje wordt besteed aan knutselen en informatie opdoen over Azië

Afbeeldingsresultaat voor wereldkinderenAfbeeldingsresultaat voor wereldkinderen

  

  

  

 Afbeeldingsresultaat voor cherry blossom


31 mei 2018

We waren zwaar afgetraind, hadden onze flessen water uit de diepvriezer en lunchpakketjes in de tas gedaan, de yell zat er goed in…

SPORTDAG!!!

Niet dus.

Helaas kregen we dit pas erg laat te horen, we hadden al bijna een half uur op de bus gewacht. Gelukkig kwamen we op het goede idee om een gezellige high tea voor elkaar te maken. Mmmm, daar had iedereen wel trek in. Op naar de Spar. Daar kwamen we kletsnat aan en deden samen boodschappen.

Julia, Nehir en Farah maakten brownies

Levi, Doruk en Ezgi regelden dat er cupcakes kwamen

  

Mahà, Owen en Vimarsha rolden heerlijke wraps in 2 smaken

 

Juf Jacqueline bakte met Mahà mini-tosti’s en -kaasbroodjes

 Filmpje Aan de tosti 

Ieder kind mocht zijn eigen cupcake versieren

Toen alle hapjes klaar waren ging iedereen gezellig om de tafel zitten. We proefden alles één voor één, alle borden gingen helemaal leeg. Het was verrukkelijk!

Afbeeldingsresultaat voor little caterpillarAfbeeldingsresultaat voor little caterpillar

 


25 mei 2018

Afbeeldingsresultaat voor world vision waterGerelateerde afbeeldingGerelateerde afbeeldingAfbeeldingsresultaat voor world vision

Eindelijk was het zover!

Na ruim anderhalve week te hebben geoefend was de dag van de voorstelling begonnen. ‘s Morgens hadden de kinderen vrij, maar in de middag hebben ze wel tot 4 uur geoefend. Hieronder ziet u daar foto’s van.

 

 

de generale repetitie

‘s Avonds kwamen de kinderen op hun mooist naar school en gaven ze een spetterend optreden! Het dak vloog er gelukkig nog net niet van af. Het doel was natuurlijk om geld te verzamelen voor World Vision. Op deze avond was de tussenstand al meer dan €600! Wat zijn we trots op elkaar!

   

voor het ‘echie’

We gaan nog even door met geld sparen want dan kunnen we nog meer kinderen -en hun omgeving- over de hele wereld helpen om hun leven mooier, beter en makkelijker te maken

Gerelateerde afbeeldingAfbeeldingsresultaat voor world visionAfbeeldingsresultaat voor world vision


16 mei 2018

Gister hebben wij onze geschiedenistoets gemaakt over ridders en monniken uit de Vroege Middeleeuwen (500-1000). Juffrouw Hetty Mens kwam ons vertellen over ridder Wolfert. Hij was de laatste ridder van het huis (kasteel) Oostende in Goes. Ridder Wolfert VI leefde in de Late Middeleeuwen (1000-1500) en stierf in 1487. We leerden over de muziek en stadsbewoners uit die tijd.

Afbeeldingsresultaat voor ridder wolfert goes

Hoe wij over muziek leerden en zelf Middeleeuwse muziek maakten ziet u in het volgende filmpje:

 Ridder Wolfert 

Afbeeldingsresultaat voor ridder wolfert goes


14 mei 2018

Vandaag hebben we van juf Elles veel liedjes geleerd voor de musical op vrijdag 25 mei. Juf Elles werkt voor de organisatie World Vision. Wij gaan proberen veel geld in te zamelen, zodat we het voor arme kinderen en hun omgeving  op de wereld een beetje beter kunnen maken.

Afbeeldingsresultaat voor world vision at school

Inlog liedjes WorldVision@school

http://atschool.worldvision.nl/as_home.php

Afbeeldingsresultaat voor world vision at school


9 mei 2018

Afbeeldingsresultaat voor wereldkinderen

Voor het project Wereldkinderen zijn wij gestart met knutselen.

Kunt u raden welk werelddeel centraal staat in onze klas?

 

Tip: Er wordt veel geverfd met goud en rood

Afbeeldingsresultaat voor wereldkinderen


8 mei 2018

We hebben moederdagcadeautjes gemaakt: armbandjes in een mooi sieradenbakje.

De kinderen zijn trots op hun werk.

  


16 april 2018

Vandaag brachten de moeders van Julia en Levi ons naar Theater De Mythe in Goes.

lla van der Pouw speelde Roald Dahl’s meesterwerk De Grote Vriendelijke Reus. We maakten mee hoe de GVR de kleine Sofie door het raam uit het weeshuis haalt en meeneemt naar zijn magische grot. Daar wachten duizenden dromen in glazen potjes tot ze tijdens nachtelijke reizen van de GVR kinderslaapkamers ingeblazen worden. Sofie overwint haar angst voor de reus en stapt de wereld van de GVR in. Maar buiten de grot wachten zijn reuzenbroeders. Huiveringwekkende monsters die in het holst van de nacht kleine ‘mensbaksels’ verorberen. Samen met de GVR bindt Sofie de strijd aan met de machtige reuzen. Haar plan brengt hen in de Koninklijke slaapkamer waar een droom  – die speciaal voor de koningin is gemengd  – werkelijkheid wordt. (tekst: De Mythe-Goes)

  

Na de voorstelling lekker lunchen op de bouwput/het pleintje voor De Mythe


10 april 2018

Ook groep 5/6 had buiten les op de Buitenlesdag.

Voor onze eerste activiteit nam Juf Rosanne ons mee naar buiten. Ze had ons een leuk nieuwtje te vertellen.

Ze las daar een verhaal bij voor uit ‘Mees Kees op de planken’ van Mirjam Oldehave.

Klik voor een ONTZETTEND (!) leuk filmpje op onderstaande link:

 Buiten beschuitfluiten 

Nog wat foto’s van de andere activiteiten:

aardrijkskundeles

  

buiten lunchen

 het alfabet

  

beestjes vangen


1 april 2018

Fijne paasdagen vanuit Paasdorp!

Afbeeldingsresultaat voor easter bunny trainAfbeeldingsresultaat voor easter bunny trainAfbeeldingsresultaat voor paaskuikenAfbeeldingsresultaat voor easter bunny trainAfbeeldingsresultaat voor easter bunny train

 

 

Afbeeldingsresultaat voor pasen


21 maart 2018

We hebben vandaag een tennisclinic gehad van LTC Bathse Kreek.

foto van OBS De Reigersberg.


15 maart 2018 

Vandaag heeft een groepje uit groep 5-8 gekookt bij de Spar.

Heerlijke nacho’s met groente en gehakt stonden op het menu.


14 maart 2018

Zwieren en zwaaien langs wel 12 touwen in de gymles!

foto van OBS De Reigersberg.


9 maart 2018

Rots en water: Gronden, centreren, oogcontact en uitstraling waren de punten waar we op moesten letten.


7 maart 2018

Julia mocht vandaag haar boekenbeurt houden.

Ze maakte er een waar feestje van met het boek “Floor regelt een feestje”!

Goed gedaan Julia!


1 maart 2018

Aan elkaar vertellen wat de ander moet bouwen in groep 5.

foto van OBS De Reigersberg.


27 februari 2018

We zijn vandaag naar het Watersnoodmuseum geweest met groep 7-8.

Het was een hele interessante dag!

foto van OBS De Reigersberg.


26 februari 2018

Vanaf vandaag krijgen we iedere maandag les van juf Hanneke in Theater en Taal!

We hebben vandaag al veel lol gehad!

foto van OBS De Reigersberg.


22 december 2017

Oud-Hollands rondjes schaatsen

Als we het van de natuur moeten hebben stonden we nooit meer op het ijs. Door samen naar de kunstijsbaan in Hoogerheide te gaan (dit jaar niet in de discobus) maken de kinderen kennis met ijsschaatsen.

 

Afbeeldingsresultaat voor schaatsen pinguin  Afbeeldingsresultaat voor schaatsen pinguin

Wat is het vermoeiend!


5 december 2017

Eindelijk was het 5 december. De kinderen waren trots op de surprises die ze gemaakt hadden.

De ontvangers hadden veel plezier met uitpakken en het voorlezen van het gedicht.

 

  

  

  

Afbeeldingsresultaat voor sinterklaas zwarte piet      

  

Na het uitpakken van de surprises hebben we ook nog speculaas versierd

 


30 november 2017

Wij kunnen bolletjes verdienen als we de Afspraak van de Week samen goed nakomen. Ieder bolletje mag dan door een kind in de pot gedaan worden.

Maar waar is de pot gebleven?

Wij zijn boos en kwamen in actie!

  

Gek genoeg was er in iedere klas wel wat verdwenen

Gerelateerde afbeelding


23 november 2017

Afbeeldingsresultaat voor bingo sinterklaas

Dat Sinterklaas weer in het land is wilden we vieren met de bewoners van de Vliedberg. Van tevoren hadden de kinderen van groep 5/6 allerlei woorden bedacht waarvan zij vonden dat die hoorden bij Sinterklaas. De woorden werden eerlijk verdeeld en iedereen ging een plaatje tekenen bij hun woord. Dit alles deden zij zonder hulp van de juf. Van deze woorden en plaatjes werd een Sinterklaasbingo gemaakt. Dat deed de juf dan weer wel!

U kunt onze Sinterklaasbingo hier downloaden

sinterklaasbingo Vliedberg

We werden hartelijk ontvangen en er zaten al veel dames klaar. De kok had heerlijk pepernotendeeg gemaakt. Er werd driftig gerold op mooie, gelijkmatige balletjes.

Helaas is dit de enige foto in het fotoarchief.

Terwijl de pepernoten in de over stonden werden we getrakteerd op een heerlijke lunch. Er werd druk gebabbeld met de bewoners. Julia kwam echt los! Na de lunch hebben we een erg leuk potje bingo gespeeld. Op de één of andere wondere manier had iedereen tegelijk BINGO! Volgens mij heeft Zwarte Piet stiekem gerommeld met de kaarten.


oktober 2017

Braakballen pluizen

Afbeeldingsresultaat voor bosuil Afbeeldingsresultaat voor bosuil muis Afbeeldingsresultaat voor bosuil muis

Uilen eten kleine prooien. Ze eten die met huid en haar op. De delen die ze niet verteren spugen ze later weer uit: braakballen.

   

We vonden vooral muizenbotjes en -vacht. Op een plaat keken we waar de botjes in het muizengeraamte horen. Op die plek plakten we de botjes op een papieren muis.

  


26 september 2017

Heeeeeeeel lang geleden hebben mensen hunebedden gebouwd. Maar hoe deden ze dat zonder hijskranen? We zochten het uit.

  

  

Afbeeldingsresultaat voor hunebedden Afbeeldingsresultaat voor hunebedden hunnen

We hebben geleerd dat

  • Hunebedden niet door de Hunnen (reuzen) gebouwd werden
  • er goed moest worden samengewerkt
  • een plan erg belangrijk is
  • je een hunebedsteen niet kunt oppakken
  • er palen nodig zijn om een steen vooruit te kunnen rollen
  • een hunebed van binnen opgevuld was met aarde, dat later weggeschept werd
  • een hunebed een graf is
  • een overledene spullen meekreeg om in het hiernamaals te kunnen eten en vechten
  • de hunebedden niet alleen in het noorden van Nederland voorkomen
  • er ook andere bouwsels van zware stenen werden gemaakt
  • Hunebedden schrijf je met 1 /n/ en Hunnen met 2 /nn/

september 2017

Ons vlinderproject

Afbeeldingsresultaat voor koolwitje rups   Afbeeldingsresultaat voor koolwitje pop

Afbeeldingsresultaat voor koolwitje

 


28 augustus 2017

De eerste schooldag

Afbeeldingsresultaat voor nieuw schooljaar 

Kennismaken met het lokaal en met elkaar